2014. szeptember 10., szerda

Strandjaink, fürdés, vizek

Gondoltam, összegyűjtöm a jó strandokat - nehogy elfelejtsük. Bár mindig vittünk magunkkal gépet a strandra, és soha semmi nem tünt el, azért néhol érdemes kiegészíteni a felvételeinket másokéval.

Itt van például a budvai Mogren strandról egy rövid videó. Ez 2009-ben készült, megint csalt az emlékezetünk, abban voltunk, hogy "régen" nem volt ilyen zsúfolt, de bizony, bár lehet, hogy mára még zsúfoltabb lett. És az a bizonyos átjáró a barlangon keresztül már száraz lábbal is járható.

Hogy el ne felejtsem, ideírom, hogy mihez gyűjtök még képeket, emlékeket. Kicsit csalunk, mert az ohridi tónak igazán csak partján voltunk annak idején, de valószínűleg nagyon jól lehet benne fürödni.

Aztán jó pár fotó lesz a skodrai tóról (hajóról fürödtünk, több alkalommal)

A tengeri strandok közül Ada Bojánával kezdünk, aztán az ulcinji városi strand, majd az ulcinji többi strand, a Liman II, a vár alatti sziklás strandok és a dél felé eső többi.

Ez itt az ulcinji vár alatt strand, ma már valamilyen Beach névre hallgat, napozóágyakat árulnak, és lehet kávét inni,ha éppen jó a gép (amikor voltunk épp nem volt jó), sört inni csapoltat (amikor mi voltunk, épp csak üveges volt, és bár a lépcsők szépen fel vannak festve, és a lépcső se húgyszagú, ami levezet fentről, és fent már épül a szálloda (bár kicsit lassan) valahogy sajnáltuk, hogy ez a 2012-es felvételen látható világnak már annyi. Úgyhogy nem is fürödtünk itt most.

Ez itt a Liman II. 2012-ben, de az idén is ilyen volt, annak a szállásnak, ami a háttérben látható, az idén külön lefényképeztük a hírdetését, hogy utánanézzünk, vajon milyen lehet, medencével, külön stranddal. Lehet, hogy egyszer érdemes lenne megpróbálni. A Liman II. jó, de most kicsit koszos volt, olcsók az ágyak és van vaslépcső, tehát nem kell bebotorkálni a köves partról, rögtön lehet úszni, és jó a kocsma is, van pizza, ott sütik - szóval nem rossz az egész, és mintha a környéken az építkezések is leálltak volna, nem zsúfolt, de ha esetleg mégis itt lehetne ébredni, ezen a parton, kicsit távol a Hollerótól, ahol olyan nagy élet van, szóval, lehet,hogy az jó volna.

Ez itt Ada Bojána strandjától pár száz méterre egy isteni parti vendéglő, ahol Knjaz Milos-sal hígítottuk a kancsós bort fröccsé, isteni volt, és közben a Bojana folyót nézegettük. Volt olyan  vendég, aki csónakkal érkezett ebbe a vendéglőbe, annyira a parton van az egész. Ne felejtsünk el legközelebb enni is itt valamit,nagyon ínycsiklandóak voltak a halak.

Ez itt az az Ada Bojána, ahova először vetődtünk el, még a 2012-es formájában, bár már akkorára is eléggé felfutóban volt, az a bizonyos, amerre a szem ellát tenger és homok, az Ivána Beach néhány ernyő és egy fabódé pár lépcsővel a homok fölött, reggel fogják a halat, aztán megsütik, hátul főznek, és a hangszóróból a hatvanas évek amerikai zenéje szól. Bár 2012-re már volt tévé, és valahogy már nem volt olyan. 2014-re már át sem mentünk, annyira nem látszott olyannak, pedig annak idején nagyon élveztük, ahogy a folyó édes a és a tenger sós vize összefolyik. Majd még keresek erről képet, bár nem adja vissza, nyilván.

Ez a kép még 2012-ben készült, amikor megpróbáltuk az első Ivána élményt rekonstruálni, hát azért sikerült talán egy kicsit.

A Bojána a másik oldalról, nyugodt, zö
ld, hömpölygő.

Ez itt már a skodrai tó,és csalás, mert itt nem fürödtünk,ez az albán oldal, gatyás gyerekek fürödtek

és tehenek.

Ez az Ada Bojánai strand este, a telep felől, azaz délről nézve a naplementét-

Ezt 2013-ban fényképeztük, amikor újralátogattuk a Velka Plaza északi csücskét, ahol annak idején először laktunk. (Majd jönnek az első képek is). A virág még olyan volt, mint akkor, vicces, ahogy a nagy homok közepén ilyenek nőnek)

Valószínűleg ez volt az az épület, aminek a felső szintén laktunk. 50 méterre a strandtól.

Ez pedig a csatorna, rajta a halászkalyibák és halász hálók. Kalimera, itt így nevezik ezt.

És nosztalgikusan aludtunk is egy kicsit a fák alatt, ilyen ez a fenyőliget alulról. A helyiek illetve a szegényebbek, akik nem tudnak, nem akarnak ágyat bérelni, ide, a fák alá telepednek, nagy családok, hűtőtáskák, szatyrok társaságában.  Bár mintha az idén kevesebben lettek volna. A strand most is olyan, mint volt: lassan mélyül, nagyon finoman sodorja a szél kifelé a hullámokat, sokáig átlátszó, aztán már egy idő után lehet úszni. Békés, barátságos rész, messze vannak a Velka Plaza "nagy strandjai". a Copacobana meg a többiek. Amikor először laktunk itt, elhatároztuk az utolsó este, hogy az idehallatszó zenét közelebbről is meghallgatjuk, és valami egészen furcsa élményben volt részünk, mert egy már bezárt helyen a zenészek még egy kicsit muzsikáltak maguknak,valaki még úgy énekelt egy kicsit, nagyon szép volt. De másnap már jöttünk haza.